10 SEO statistieken voor 2021
Over SEO wordt veel geschreven en gezegd, maar wat is nu waarheid?
Daarom heb ik hier 10 SEO statistieken verzameld. Deze statistieken kunnen je helpen om het belang van SEO duidelijker te maken.
De statistieken komen uit verschillend eonderzoeken. Deze onderzoeken zijn gedaan door: brightedge, Backlinko, Ahrefs, Thing with Google en Statista
Inhoud
1. 68% van alle online ervaringen start met een zoekmachine
Googelen is niet voor niks een werkwoord. Als je iets zoekt, is dat de plek waar je start. Niet zo gek dus dat een groot deel van de klantervaring start bij zoekmachines. Door hier goed vindbaar te zijn op relevante zoektermen kun je zorgen dat je meer potentiële nieuwe klanten weet aan te trekken.
Daarnaast komt gemiddeld 76% van de online omzet uit zoekmachines. Het gaat dan om een combinatie van organische en betaalde zoekresultaten. Vergelijk dat maar eens met de 1% die vanuit Social Media binnen komt!
2. 0,78% van Google Search klikken worden op de 2de pagina gedaan
Hoger komen in Google, dat is een vraag die veel ondernemers vaak hebben. Maar waarom is dat zo belangrijk dan?
Dat komt dus doordat minder dan 1% van alle klikken op een resultaat op de 2de pagina wordt gegeven. Als je dus niet op de eerste pagina staat voor relevante zoektermen, dan zal je weinig tot geen traffic scoren naar je website.
Het optimaliseren van je content is dus erg belangrijk om meer traffic naar je site te krijgen om zo nieuwe klanten te werven.
3. 53,3% van de bezoekers komt via zoekmachines
Meer dan de helft van alle bezoekers komt via zoekmachines zoals Google. Dit is het gemiddelde van duizenden websites. Het kan dus in jouw situatie best anders zijn.
Organisch verkeer is voor elk bedrijf belangrijk en erg aantrekkelijk. Organisch verkeer verdien je namelijk. Je hebt er geen vaste maandelijkse kosten aan en de inkomsten zijn dus zeer winstgevend.
Daarom is het ook erg belangrijk om goed te kijken naar het aandeel organisch verkeer. Als dat te laag is (minder dan 10%) dan ben je te afhankelijk van andere kanalen zoals advertenties en social media. Daar willen nog wel eens veranderingen ontstaan die direct invloed kunnen hebben op jouw rendement.
4. 68,7% van de zoekopdrachten bestaat uit 4 woorden of meer
Vaak zie je dat de focus ligt op enkele zoektermen, of hele korte zoektermen zoals “iphone kopen”. Niks mis mee, daar is ook veel zoekverkeer te vinden. Maar gemiddeld zijn zoekopdrachten veel langer.
Longtale noemen we dat. Langere zoektermen in Google, vaak ook als vraag gesteld. Op deze langere zoektermen zoekt Google naar de beste resultaten. Het kan best zijn dat je daar wel goed op kan scoren terwijl je op de korte zoektermen te veel concurrentie hebt om hoog te komen.
Kijk dus verder dan de enkele of korte zoektermen waar je nu misschien de focus op hebt. Longtale zoektermen zijn heel aantrekkelijk omdat de meeste zoekopdrachten bestaan uit 4 woorden of meer.
5. 31,7% is het gemiddelde CTR van een #1 positie in Google
Dit betekend dat een toppositie in Google verreweg de meeste kliks krijgt. Het CTR wil zeggen het aantal mensen dat op het resultaat klikken ten opzichte van het aantal keer dat deze is getoond.
Niet zo gek, want als we zelf iets zoeken met Google, dan klik je ook vaak de eerste resultaten aan. Daarom willen veel ondernemers op die eerste plek komen.
Is dat mogelijk? Ja dat is mogelijk! Is dat makkelijk? Nee dat niet. zeker niet bij zoektermen met veel concurrentie.
Google wil graag zijn gebruikers tevreden houden en zal dus het beste resultaat tonen op de eerste plek. Dat wisselt uiteraard een beetje, want wat is nu het beste resultaat? dat bepaald Google voor een groot deel op basis van het gedrag van de bezoekers, is dat zeer positief? Dan is Google overtuigt dat het een goede vermelding is.
6. SEO zorgt voor 1.000% meer organisch verkeer dan Social Media
Ook via Social Media kun je organisch verkeer krijgen naar je website. verkeer wat door een zoekopdracht of een vermelding in de tijdlijn verkeer heeft opgeleverd naar je website.
Social media wordt steeds populairder, ook zakelijk. Op Linkedin struikel je bijna over de experts die jouw organische bereik enorm kunnen vergroten. Ja, inderdaad, het stukje tekst staat bewust schuin. Dit komt omdat je misschien je post vele bereik kunt geven op Linkedin, maar het verkeer naar je website (waar je transactie kan plaatsvinden) zal beperkt blijven.
Daarom zorgt goede SEO voor veel meer traffic op je website dan goede inzet van social media. Een combinatie is uiteraard ook een prima idee, maar let op, beide zullen tijd en aandacht kosten en die heb je vaak maar beperkt beschikbaar.
7. 30% van de mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie
Een groot verschil tussen zoekopdrachten vanaf een mobiel en vanaf desktop is dat vanaf mobiel veel zoekopdrachten gekoppeld zijn aan een locatie.
Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een routebeschrijving of de openingstijden van een winkel. Het kan ook zijn dat iemand zoekt naar een plek in de buurt, bijvoorbeeld een park of parkeerplaats.
Waarom is dit belangrijk? Dit is belangrijk omdat op mobiel de organische posities onder de kaart komen te staan. Op de kaart komen de vermeldingen te staan van Google Mijn Bedrijf. Het is dus zeer aan te raden om ook daar goed mee aan de slag te gaan.
Google Mijn Bedrijf correct inrichten en optimaliseren kan veel extra traffic opleveren. Zeker voor branches als restaurants is het onmisbaar!
8. 12,3% van de zoekopdrachten heeft een featured snippet
Als je nog niet weet wat een Featured Snippet is, lees dan dit artikel, dan ben je weer helemaal op de hoogte.
Featured Snippets, of rich snippets, zijn dus vermedlingen die net even anders getoond worden in Google en daarmee extra aandacht krijgen van de gebruiker. Het zijn ook signalen dat de gevonden content door Google zeer gewaardeerd wordt (anders verdien je die positie niet)
Featured Snippets zijn de afgelopen jaren steeds meer opgekomen, en dit percentage zal dan naar verwachting ook nog wel stijgen. Door daarop in te spelen en te proberen deze positie te verdienen kan ervoor zorgen dat ook jij steeds meer van deze posities gaat verdienen.
En ja, deze positie linkt minder goed door naar jouw website (er is een link maar anders dan een normale vermelding) maar als je deze niet weet te verdienen, mis je wel kansen!
9. 40,7% van de voice search resultaatpaginas heeft een featured snippet
Bij Voice Search zien we veel vaker een featured snippet. Dit komt omdat via Voice Search de zoekopdrachten langer zijn. Er worden dus meer volledige vragen gesteld. Doordat die vraag veel specifieker is dan een korte zoekterm, zie je dat Google deze vraag ook vaak beter kan beantwoorden met de content die gevonden wordt online.
Voor jouw als ondernemer dus de taak om te zorgen dat je weet waar men op zoekt, welke vragen men stelt en welk antwoord het beste past bij de rvaag. door dit goed te onderzoeken en op te nemen in je content vergroot je de kans op deze vermeldingen.
En ondanks dat je misschien uit deze vermelding minder traffic zal krijgen dan de eerste organische positie, het is zeker de moeite waard om het te verdienen, anders gaat deze naar je concurrent…
10. 52,2% van alle bezoekers komt via een mobiel
Dat de mobiel steeds belangrijker wordt, lijkt mij duidelijk. Google gaat websites ook indexeren op basis van de content die te vinden is op de mobiele versie. Mobile First!
Inmiddels komt meer dan de helft van alle bezoeken via een mobiel. Het lijkt mij dus logisch dat je website daar ook op ingericht moet zijn. Je website moet dus mobiel vriendelijk zijn, maar ook je content kun je daarop aanpassen. Wat voor informatie wil iemand vanaf mobiel? kan je makkelijk direct contact opnemen of moet je zoeken naar een telefoonnummer welke je niet meteen kunt aanklikken maar eerst moet opschrijven??
Je snapt het wel natuurlijk. Maak het gebruikers vanaf mobiel zo makkelijk mogelijk.
Heb je een webshop? Kijk dan ook eens of deze vanaf mobiel makkelijk en snel werkt. Kun je formulieren prettig invoeren? Afrekenen, gaat dat makkelijk?
Ook bij jou zal inmiddels een steeds groter deel van de bezoekers vanaf mobiel komen. Zorg dat je daar op in gaat spelen.
Als je nog geen focus had op SEO, dan hoop ik dat deze statistieken je helpen om dat toch te krijgen. SEO is de basis van je online onderneming. SEO omvat meer dan alleen zoektermen toevoegen aan een pagina. Het gaat ook om klantervaringen, betere conversiepercentage, design, enz.
Zonder goede SEO zullen ook andere kanalen niet optimaal functioneren. Je bent ook afhankelijk van andere kanalen dat je eigen website. Die andere kanalen beheer je niet volledig zelf. Google natuurlijk ook niet. Maar misschien ken je Hyves nog? Dat was het grootste platform in Nederland, totdat Facebook hier beschikbaar werd. Een nieuw social media kanaal staat al klaar en je wilt niet dat je straks teruglopende resultaten gaat zien omdat er een nieuw platform is waar je (nog) niet dezelfde resultaten kunt behalen. Dit kan je bedrijf in gevaar brengen!
Informatief! Bedankt voor het delen!