SEO problemen bij nieuwe website?
Trost ben je op je nieuwe website, helemaal zoals je wilde dat het eruit ging zien! Past super bij jouw bedrijf, maar dan zie je dat je organische verkeer sterk is teruggelopen? Wat nu? Hoe kan dat nu weer??
Waarschijnlijk lees je dit omdat het je best wat stress geeft, je had verwacht betere resultaten te krijgen, niet mindere toch?. Organisch verkeer is voor veel bedrijven namelijk een heel belangrijke bron waar ook veel inkomsten vandaan komen. Als dat stopt, kan dat grote gevolgen hebben voor je bedrijf.
Je bent ook niet de enige. Vaak zie ik, op bijvoorbeeld LinkedIn, mensen trots vermelden dat hun nieuwe website live is gegaan. En dan ga ik ook even kijken. Is de nieuwe website mooi geworden? Maar ik let ook altijd even op SEO. Zijn ze niet (onbewust) wat dingen vergeten die wel heel belangrijk zijn? Te vaak wel helaas!
Ik let er steeds meer op, en als ik een schatting moet maken dan denk ik dat meer dan 30% van de nieuwe websites wordt gelanceerd zonder dat de SEO goed op orde is. Maandelijks check ik ongeveer 50-100 nieuwe websites die ik op LinkedIn tegen ben gekomen. Bij een groot deel zie je steeds dezelfde fout terugkomen, dus ik kan wel stellen dat dat de meeste gemaakte SEO fout is bij nieuwe websites.
Inhoud
Wat is de meest gemaakte fout bij het lanceren van een nieuwe website?
Geen 301 redirects gemaakt!
Als je een nieuwe website gaat (laten) maken, dan wordt er ook vaak gekeken naar de URL structuur die er nu is, vaak veranderd die omdat het bedrijf ook ontwikkeld is, of omdat deze beter ingericht kan worden voor SEO. Maar dat betekent dus dat er voor elke pagina een nieuwe URL komt.
Je oude pagina’s hebben door de jaren heen een bepaalde organische positie weten te krijgen op bepaalde zoektermen. Maar als je die pagina’s vervangt met nieuwe, op een andere URL, dan verlies je die positie dus. Googe kan niet bepalen welke pagina waarheen is gegaan, dus die zal de oude pagina verwijderen uit de ranking, want er is geen content meer, en gaat de nieuwe opnemen in de ranking, die moet weer helemaal zijn ranking gaan verdienen.
Het gevolg kan dus zijn dat het grootste deel van je organische verkeer gaat verdwijnen omdat je nieuwe pagina’s nog (lang) niet dezelfde of betere positie hebben in Google.
Dus waar je dacht dat je website beter zou worden voor SEO, ben je eigenlijk slechter af!
Hoe kan het gebeuren?
Het kan natuurlijk zijn dat je zelf je nieuwe website aan het bouwen bent, maar dat je helemaal niet weet dat dit moet, en hoe dit moet. Dan is het dus onkunde die ervoor zorgt dat je dit niet goed hebt gedaan.
Het kan ook gewoon vergeten worden. Als je je website laat maken door een bureau, dan mag je er vanuit gaan dat ze wel weten dat het zou moeten, maar dat het wordt vergeten. Vergeten door te voeren of zelfs vergeten op te nemen in de offerte en het project, ja dit gebeurt vaker dan je hoopt.
Wat gaat er dan eigenlijk mis?
Je oude website had allemaal pagina’s die ook bij Google geïndexeerd zijn, hier kan dus verkeer op binnen komen. Heb je geen 301 redirect en is de URL veranderd? Dan komen bezoekers op een 404 niet gevonden pagina uit. Kleine kans dat ze dan op je website gaan blijven. Maar dit geldt ook voor de verdiende externe links (backlinks) deze komen niet meer goed binnen en dan kan je de verdiende backlinks verliezen.
404 pagina’s vinden bezoekers niet fijn, dan gaan ze snel weer weg. Google is er dus ook geen fan van. Als Google je site opnieuw bekijkt en veel 404 pagina’s tegenkomt, kan dat behoorlijke gevolgen hebben voor je ranking.
Hoe kun je het oplossen?
Of je het kunt oplossen ligt een beetje aan wanneer je er achter komt. Kom je er pas na een paar weken achter? Dan is waarschijnlijk al veel schade opgelopen. Maar zie je het een paar dagen later, dan kan je nog heel wat redden, misschien wel alles.
De oplossing ligt in het aanmaken van 301 redirects voor elke oude pagina. Met een 301 redirect verwijs je een oude pagina naar een nieuwe. Met een 301 vertel je Google ook dat het dus een nieuwe versie is van de oude pagina, en dat je de SEO waarde wilt doorzetten naar deze nieuwe pagina. Zo zal je nieuwe pagina niet helemaal opnieuw een ranking hoeven te verdienen.
Wat je vooral niet moet doen zijn alle oude URL’s doorverwijzen naar 1 pagina, bijvoorbeeld de homepage. Dat is wel een makkelijke oplossing voor je bouwer, maar dat is niet de oplossing die je wilt.
Hoe weet je welke pagina’s je moet redirecten?
Je oude website heb je natuurlijk niet meer. Dus waarschijnlijk weet je niet exact meer wat de URL was van de oude pagina’s.
Dan zijn er 2 tools die ik je adviseer te gebruiken.
Ben je er vroeg bij? Start dan met Google zelf. Zoek alle pagina’s binnen je website:
Site:domeninnaam.nl
Let op dat er geen spatie in de zoekopdracht zit. Je kunt eventueel nog verfijnen als je bepaalde delen van je oude website wilt bekijken. Bijvoorbeeld je blog of producten.
Je krijgt nu een hele lijst met alle pagina’s die geïndexeerd zijn bij Google. Klik op elk resultaat en bekijk waar je uitkomt. Is het een 404 pagina? Maak dan een 301 redirect aan.
Je kunt ook in Google Search Console kijken. Google geeft je daar meldingen over pagina’s waar ze fouten hebben ontdekt. Zeker als je er dus wat later bij bent, dan staat daar waarschijnlijk een hele lijst aan fouten. Loop deze door en zorg voor goede 301 redirects. Geef daarna ook door aan Google dat het probleem is opgelost.
Heb je een grote website? Dan heb je dus veel werk hieraan. Daarom is het heel belangrijk om vooraf goed te bekijken welke aanpassingen er worden gedaan als het gaat om URL structuur. Kijk of er aanpassingen zijn die met een script op te lossen zijn, waardoor je dus niet handmatig elke pagina hoeft te redirecten. Bespreek dit ook met je webbouwer. Als je achteraf een paar honderd pagina’s moet gaan doen, handmatig, dan kost je dit erg veel tijd, iets wat je misschien wel helemaal niet hebt. Wacht je te lang, dan hoeft het waarschijnlijk niet meer, dat is geen leuke keuze die je wilt maken als je trost bent op je nieuwe website.
Wat gaat verder op gebied van SEO nog vaak mis bij een nieuwe website?
Naast de 301 redirects zijn er nog een aantal zaken die ik regelmatig terug zie komen. De directe invloed op het organische verkeer is misschien minder heftig, ze zijn zeker belangrijk!
- Geoptimaliseerd Meta gegevens niet overgenomen
- De robots.txt staat nog op noindex en nofollow (je zegt tegen google dat je niet wilt dat ze je website opnemen in de resultaten, grote fout, direct herstellen!)
- Meer beeld en minder tekst. Het is voor een bezoeker misschien fijn als er goede beelden worden gebruikt, maar Google heeft moeite met beelden en heeft liever goede teksten. Door teksten te schrappen kan je ranking minder worden wat organisch verkeer kan kosten.
- Met meer beeld komt ook de laadtijd om de hoek kijken. Is je website nog wel snel genoeg?
- Wegvallen interne linkstructuur, door het overnemen van content van een oude pagina kunnen interne links wegvallen. Hierdoor is het voor Google minder duidelijk welke content nu echt belangrijk is binnen je website. Dit kan dus ten kosten gaan van je ranking.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!